JALUSIGUIDEN →

LÄS MER →

Hem 9 Om oss 9 Kundinformation

Information till dig som är kund

Nedan hittar du sammanställd information gällande fakturafrågor. Du är självklart varmt välkommen att ringa eller mejla vår ekonomiavdelning om du har ytterligare frågor eller funderingar.

Betala en faktura till oss:

BG: 814-4420

För betalningar från utlandet, vänligen kontakta ekonomi@jalusi.se

Faktureringssätt till dig som kund:

Elektroniska fakturor, e-faktura
Vi skickar helst elektroniska fakturor.
Kontakta er tjänsteleverantör för ekonomi@jalusi.se för mer info.

PDF-faktura via e-post
Kontakta ekonomi@jalusi.se för att ställa om till e-postfakturor.
Ange ert kundnummer samt e-postadressen dit ni vill fakturor skall skickas framöver.

Pappersfaktura
Vi kan givetvis fortfarande skicka pappersfakturor. I vår strävan att minska miljöpåverkan ser vi dock gärna att så många fakturor som möjligt skickas digitalt. Hjälp oss gärna med detta och anmäl digital hantering av fakturor enligt alternativen ovan.

Har din leverans blivit skadad i transporten?
Det är din skyldighet att kontrollera godset vid ankomst! Är det uppenbart vid mottagningen att levererade varor blivit transportskadade skall detta meddelas chauffören och åkeriet. Notering om detta MÅSTE OCH SKALL göras på fraktsedeln. Ta gärna bilder direkt. I vissa fall kanske fraktskadorna inte synliga förrän produkten packas upp. Även då skall anmälan om fraktskada göras till åkeriet. Bevisbördan ligger då på dig. Normalt skickas gods Fritt vår fabrik (Incoterms 2020) vilket innebär att du som beställare är ansvarig för godset hela vägen från Göteborg till din leveransadress. Så kostnader för skador mm belastas dig oavsett vem som står för fraktkostnaden. Så det är viktigt att du gör rätt!
Ibland skickar vi gods DAP (Incoterms 2020) vilket innebär att Svenska Jalusi AB står för risken för godset från lastning tills dess att fraktföraren står hos dig. När godset lyfts från lastbilen så går risken för godset över till dig. Då gäller samma förfarande och ditt ansvar att kontrollera och signera samt dokumentera eventuella skador.

Kontakta sedan din säljare på Svenska Jalusi så reder vi tillsammans ut om den skadade produkten kan repareras på plats, skall skickas tillbaka eller skrotas. Skicka inte tillbaka några produkter utan att först ha kontaktat oss.

Men som sagt, anmälan om fraktskada måste först göras snarast möjligt till åkeriet.

Har du fått betalningspåminnelse?
Om fakturan inte blivit betald några dagar efter det att förfallodatumet har passerat skickas en betalningspåminnelse ut till dig. Har du betalat din faktura i samband med att påminnelsen skickades ut ber vi dig bortse från den. Försök att betala fakturan så fort som möjligt för att undvika att ärendet skickas vidare till inkasso.

Anser du att något är felaktigt med fakturan vi skickat ut till dig? Vänligen kontakta oss omgående för att reda ut oklarheter.

Utnyttja kreditfaktura
När du använder dig av erhållen kreditfaktura vid betalning var då vänlig ange utöver fakturanumret även kreditfakturans fakturanummer.

Kreditupplysning
Enligt vår kreditpolicy gör vi en kreditupplysning när vi ingår kreditavtal med dig som kund. I samband med vår förfrågan till kreditupplysningsföretaget kommer du som privatkund/enskild firma/handelsbolag eller kommanditbolag att få en kreditupplysningskopia hemskickad till dig.

Vilka uppgifter lagrar vi om våra kunder? GDPR
Svenska Jalusi AB lagrar den information om våra kunder som vi behöver för att kunna genomföra våra affärer och sälja på kredit.
Ingen information skickas från Svenska Jalusi AB till tredje part. Kontakta oss om du vill veta mer om hur vi följer lagstiftningen för GDPR.

Våra generella uppgifter
Svenska Jalusi AB
Org.nr: 556225-1370
VAT-nr: SE556225137001

Innehar F-skattebevis.
Föremål för omvänd byggmoms (när dessa krav uppfylles i leverans).
Säte: Göteborg

Kontakta vår ekonomiavdelning via mail ekonomi@jalusi.se eller via telefon.
Välj alternativ ”4 Övriga ärenden” i vår telefonväxel: 031-788 24 50